Eindkwalificaties
koppelen:
Ek 1: De sociaal agoog handelt vanuit een professioneel
normatief kader in de sociale context
Ik koppel deze EK aan een ervaring bij het meelopen bij
Wijksteunpunt PSV. Ik was in een gesprek met een cliënt en wij kwamen erachter
dat we allebei hetzelfde spel speelde in onze vrije tijd op de Playstation. Hij
wilde mij toevoegen als vriend, maar ik vond dit niet echt gepast aangezien in
er als begeleider bij was. Toen heb ik uitgelegd dat ik dat geen goed idee vond
en we hebben het daarbij gelaten.
EK 2: De sociaal agoog draagt bij aan het oplossen of het
hanteerbaar maken van sociale vraagstukken
Wij hebben in de klas sociale vraagstukken moeten opstellen.
Daarna hebben wij in de klas gediscussieerd over deze vraagstukken in debat
vorm.
EK 3: De sociaal agoog activeert en versterkt individuen en
groepen in hun context door de toepassing van sociaal agogische en creatief
agogische methoden
Ik koppen deze EK aan
mijn meeloop periode bij het Elkerliek op de GAAZ afdeling. Het is de taak van
de activiteitenleider om de ouderen te activeren om mee te doen. Door een spel
te spelen over hun eigen thuissituatie en de herinneringen van vroeger, merkte
ik dat de patiënten opbloeide. Ze werden actiever en wilde graag wat vertellen over vroeger.
EK 4: De sociaal-agoog handelt interactief
Deze EK koppel ik aan mijn meeloop periode bij het
Elkerliek. Voordat we begonnen met de activiteiten, overlegde ik samen met mijn
begeleidster waar we de patiënten op wilde testen. Aan de hand daarvan kozen we
een spel of activiteit. We wilde vorige week donderdag de patiënten testen op
de cognitie en motoriek, dus kozen we voor het spel rollebal. Hierbij moesten
de patiënten een aantal ballen in een gat rollen en moesten ze daarna zelf hun
punten optellen.
EK 5: De sociaal-agoog zet zijn persoonlijke kwaliteit in t.b.v.
het zelfregulerende vermogen van de cliënt/burger
Deze EK koppel ik aan het RLC 2 project. Ik weet van mezelf
dat ik goed informatie op kan zoeken via internet en het makkelijk kan
uitwerken. Ik heb toen de taak om LVB patiënten op macro, meso en micro niveau
uit te werken voor ons project.
EK 6: De sociaal-agoog is in staat om (situationeel) leiding
te geven in diverse contexten
Deze EK koppel ik aan het RLC 2 project. Wij liepen met ons
groepje vast bij een belangrijke keuze. We wisten niet meer in welke richting
we het project zouden uitwerken. Na enige tijd heb ik de knoop doorgehakt en
gezegd welke richting volgens mij het beste was. Toen konden wij weer verder
met ons project.
EK 7: De sociaal-agoog werkt beleidsmatig, innoverend en
ondernemend’
Deze EK koppel ik aan het RLC 2 project. Wij zijn gaan
kijken of een structurele verandering bij de cliënten konden inbrengen op het gebied
van sporten en gezond leven. Hierbij hebben wij rekening gehouden met de
capaciteiten van de doelgroep en het beleid van de organisatie.
Reacties
Een reactie posten