Eindkwalificaties koppelen:

Ek 1: De sociaal agoog handelt vanuit een professioneel normatief kader in de sociale context
Ik koppel deze EK aan een ervaring bij het meelopen bij Wijksteunpunt PSV. Ik was in een gesprek met een cliënt en wij kwamen erachter dat we allebei hetzelfde spel speelde in onze vrije tijd op de Playstation. Hij wilde mij toevoegen als vriend, maar ik vond dit niet echt gepast aangezien in er als begeleider bij was. Toen heb ik uitgelegd dat ik dat geen goed idee vond en we hebben het daarbij gelaten.

EK 2: De sociaal agoog draagt bij aan het oplossen of het hanteerbaar maken van sociale vraagstukken
Wij hebben in de klas sociale vraagstukken moeten opstellen. Daarna hebben wij in de klas gediscussieerd over deze vraagstukken in debat vorm.

EK 3: De sociaal agoog activeert en versterkt individuen en groepen in hun context door de toepassing van sociaal agogische en creatief agogische methoden
 Ik koppen deze EK aan mijn meeloop periode bij het Elkerliek op de GAAZ afdeling. Het is de taak van de activiteitenleider om de ouderen te activeren om mee te doen. Door een spel te spelen over hun eigen thuissituatie en de herinneringen van vroeger, merkte ik dat de patiënten opbloeide. Ze werden actiever en wilde graag wat vertellen over vroeger.

EK 4: De sociaal-agoog handelt interactief
Deze EK koppel ik aan mijn meeloop periode bij het Elkerliek. Voordat we begonnen met de activiteiten, overlegde ik samen met mijn begeleidster waar we de patiënten op wilde testen. Aan de hand daarvan kozen we een spel of activiteit. We wilde vorige week donderdag de patiënten testen op de cognitie en motoriek, dus kozen we voor het spel rollebal. Hierbij moesten de patiënten een aantal ballen in een gat rollen en moesten ze daarna zelf hun punten optellen.

EK 5: De sociaal-agoog zet zijn persoonlijke kwaliteit in t.b.v. het zelfregulerende vermogen van de cliënt/burger
Deze EK koppel ik aan het RLC 2 project. Ik weet van mezelf dat ik goed informatie op kan zoeken via internet en het makkelijk kan uitwerken. Ik heb toen de taak om LVB patiënten op macro, meso en micro niveau uit te werken voor ons project.

EK 6: De sociaal-agoog is in staat om (situationeel) leiding te geven in diverse contexten
Deze EK koppel ik aan het RLC 2 project. Wij liepen met ons groepje vast bij een belangrijke keuze. We wisten niet meer in welke richting we het project zouden uitwerken. Na enige tijd heb ik de knoop doorgehakt en gezegd welke richting volgens mij het beste was. Toen konden wij weer verder met ons project.

EK 7: De sociaal-agoog werkt beleidsmatig, innoverend en ondernemend’
Deze EK koppel ik aan het RLC 2 project. Wij zijn gaan kijken of een structurele verandering bij de cliënten konden inbrengen op het gebied van sporten en gezond leven. Hierbij hebben wij rekening gehouden met de capaciteiten van de doelgroep en het beleid van de organisatie.

Reacties

Populaire posts van deze blog